W dniach 3 – 4 października 2025 r. na zaproszenie firmy INTERCOR SP. Z O.O. odbyła się dwudniowa wycieczka techniczna, tym razem na budowę drogi ekspresowej S19 odc. Babica – Jawornik.

Wycieczka zorganizowana w ramach Śląskiej Szkoły Mostowej była już kolejną naszą wizytą na budowie tej jakże ważnej dla regionu drogi. Jesienią 2023 roku odwiedziliśmy budowę odcinka Rzeszów – Babica, na którym tunele drąży słynna tarcza „Karpatka”.

Pierwszy dzień naszej wycieczki, to wizyta na budowie, gdzie przywitał nas pan Paweł Trzaska kierownik budowy. Obecni byli również przedstawiciele biura projektów Autostrada II , którzy projektowali obiekty inżynierskie. Na początku  odbyło się obowiązkowe szkolenie BHP, a także zapoznanie zebranych z planem BiOZ budowy.

Kierownik budowy przekazał podstawowe informacje na temat realizowanego 11 kilometrowego odcinka drogi, a w szczególności spektakularnych estakad o wysokości filarów dochodzących do 80 m. Konieczność realizacji wielu obiektów mostowych na tak krótkim odcinku wynika z ukształtowania terenu, ponieważ droga powstaje na terenie pogórza dynowskiego charakteryzującego się licznymi wzgórzami i dolinami. Dużym wyzwaniem jest również występowanie na terenie całej budowy tzw. fliszu karpackiego, co wiąże się z koniecznością wykonania wielu dodatkowych robót.

Po krótkim wstępie ruszyliśmy na zwiedzanie budowy, gdzie mieliśmy okazję zapoznać się z obiektami mostowymi realizowanymi zarówno metodą nasuwania podłużnego, jak i metodą nawisową.

Pierwszym wizytowanym obiektem była estakada długości ponad 220m realizowana metodą nasuwania podłużnego, na której trwało właśnie betonowanie kolejnego segmentu. Mieliśmy okazję zapoznać się z technologią budowy obiektu ora wszystkimi problemami, jakie wymagały rozwiązania w trakcie realizacji.

Kolejnymi obiektami, z którymi mogliśmy się zapoznać były estakady długości 460 m i 1080 m realizowane metodą nawisową. Niezapomnianym przeżyciem dla „odważnych” uczestników wycieczki, była możliwość wyjścia po schodni na oba budowane obiekty, w tym na wysokość blisko 80 m realizowanej dłuższej estakady. Z wysokości konstrukcji można było nacieszyć oko realizowanymi obiektami oraz przepięknymi krajobrazami otaczającymi budowę. Kierownik budowy omówił wszystkie trudnościach realizacyjne związane z budową tak dużych obiektów i udzielił wyczerpujących informacji na wszystkie nurtujące nas pytania. Ponadto obecni na budowie przedstawiciele biura projektowego opowiedzieli o całym procesie przygotowania dokumentacji projektowej oraz o problemach z jakimi zmagali się w trakcie projektowania.

Wizyta na budowie była bardzo udana i wszyscy uczestnicy wynieśli z niej nowe, cenne doświadczenia.

Budowa drogi S19 była głównym punktem naszej dwudniowej wycieczki, ale ponieważ nie samymi mostami człowiek żyje, w drugiej części dnia udaliśmy się do Rzeszowa, aby zwiedzić znajdujące się pod rynkiem Rzeszowskie Piwnice.

Znajdujący się pod rynkiem liczący 396 m labirynt średniowiecznych piwnic jest jedną z największych atrakcji turystycznych Rzeszowa. Historia Rzeszowskich Piwnic skrywa wiele fascynujących opowieści związanych z rozwojem miasta, handlem i codziennym życiem jego mieszkańców. To niezwykła podróż w czasie – od XIV wieku aż po współczesność, o której w bardzo barwny i interesujący sposób opowiedzieli nam przewodnicy.

Ten pierwszy, jakże bardzo intensywny dzień wycieczki zakończył się integracyjną kolacją w hotelu „Pod herbami”. Była to również dobra okazja, aby w luźnej, koleżeńskiej atmosferze podzielić się wrażeniami z budowy drogi S19 oraz wymienić poglądami i doświadczeniami.

Drugi dzień wycieczki, to już droga powrotna, na którą organizatorzy zaplanowali kolejne warte odwiedzenia atrakcje.

Po śniadaniu ruszyliśmy do położonej nieopodal miejscowości Stępina, gdzie znajduje się atrakcja turystyczna z czasów II wojny światowej Schron kolejowy w Stępinie.

Zwiedzony schron ma blisko 400 metrów długości, 12 m wysokości i potężne ściany, których grubość w niektórych miejscach przekracza 3 m i skrywa wiele ciekawych tajemnic, o których w barwny i ciekawy sposób opowiedział nam przewodnik.

W czasach II wojny światowej schron mógł pomieścić cały pociąg wiozący różnych ważnych oficjeli okupantów i był odporny nawet na pociski o wadze 500 kg. Konstrukcja obiektu jest zachowana w bardzo dobrym stanie, co może świadczyć o użyciu do budowy wysokiej jakości materiałów oraz zachowaniu odpowiedniego reżimu technologicznego.

Po zwiedzeniu schronu udaliśmy się w dalszą drogę w kierunku kolejnej atrakcji zaplanowanej przez organizatorów na drugi dzień wycieczki, jaką był Zamek w Wiśniczu , o którym pierwsze wzmianki datowane są na rok 1396.

Dla uatrakcyjnienia zwiedzania, tak jak ma to już miejsce w wielu muzeach, zastosowano nowoczesne technologie. Przy użyciu gogli VR mogliśmy przenieść do czasów świetności zamku i odbyć po nim wirtualny spacer. Następnie już z przewodnikiem zwiedziliśmy zamek w realu i poznaliśmy całą historię zamku ora jego wzloty i upadki. Duże wrażenie zrobiły na nas również podziemne sale tortur wraz z różnymi przerażającymi przyrządami do wymuszania zeznań, oraz ciekawe opowieści przewodniczki związane z ich użyciem.

Ta dwudniowa wycieczka techniczna zorganizowana w ramach Śląska Szkoła Mostowa była kolejnym ważnym wydarzeniem w naszej statutowej działalności, w którym uczestniczyło 21 osób. Wycieczka minęła w miłej, koleżeńskiej atmosferze i była kolejną okazją do integracji środowiska mostowego.

Zorganizowanie dwudniowej wycieczki technicznej z tak bogatym programem było niemałym wyzwaniem, dlatego duże podziękowania należą się zarządowi Oddziału Górnośląskiego ZMRP, a w szczególności kolegom Andrzejowi i Grzegorzowi. Dziękujemy również wszystkim uczestnikom za udział w tym wydarzeniu.