FINAŁ 6 EDYCJI KONKURSU FOTO NA NAJŁADNIEJSZE ZDJĘCIE MOSTU Z WAKACJI JUŻ ZA NAMI
19 października 2022
Życzenia Świąteczne
21 grudnia 2022
FINAŁ 6 EDYCJI KONKURSU FOTO NA NAJŁADNIEJSZE ZDJĘCIE MOSTU Z WAKACJI JUŻ ZA NAMI
19 października 2022
Życzenia Świąteczne
21 grudnia 2022

WYCIECZKA TECHNICZNA NA BUDOWĘ TUNELI W CIĄGU DROGI S3 ORAZ SKY BRIDGE W CZECHACH

W dniach 14-15 października Oddział Górnośląski Związku Mostowców RP zorganizował dla swoich członków kolejną wycieczkę techniczną, która wpisywała się w założenia Śląskiej Szkoły Mostowej. Ze względu na większą odległość od siedziby Oddziału, był to wyjazd dwudniowy, a wzięło w nim udział około 20 osób. W pierwszym dniu zapoznaliśmy się z budową tuneli w ciągu drogi ekspresowej S3 odc. Bolków – Kamienna Góra. Natomiast drugi dzień przeznaczyliśmy na pokonanie najdłuższego na świecie przęsła wiszącego mostu dla pieszych, czyli SKY Bridge w Czechach.

Odwiedzany tunel w ciągu drogi S3, to dwunawowa konstrukcja długości 2273 m (nawa prawa) oraz 2300 m (nawa lewa). Jest to obecnie najdłuższy pozamiejski tunel, jaki buduje się w Polsce. Inwestorem jest GDDKiA, generalnym wykonawcą firma PORR S.A., a funkcję projektanta pełni firma IVIA S.A. 

Początek wizyty na budowie, to obowiązkowe szkolenie BHP, które musieli przejść wszyscy uczestnicy wycieczki, aby móc bezpiecznie wejść do wnętrza budowanego tunelu. W ramach części seminaryjnej przedstawiciele zamawiającego i wykonawcy zaprezentowali rozwiązania projektowe tunelu, omówili problemy związane z projektowaniem i przygotowaniem tej inwestycji oraz odpowiedzieli na liczne pytania jakie pojawiły się na sali.

Tunel realizowany jest tzw. nową metodą austriacką (NATM). Zagłębiając się w jego wnętrzu, mogliśmy zobaczyć jak etapowane są prace w ramach tej metody, jak wygląda specyfika robót tunelowych i jaki jest ich aktualny stopień zaawansowania. Towarzyszyli nam przedstawiciele wykonawcy i zamawiającego, którzy szczegółowo opowiadali o poszczególnych elementach tej technologii i o problemach realizacyjnych, pokazując wykorzystywany sprzęt i urządzenia technologiczne.

Wizyta na budowie tuneli była kolejną okazją do poszerzenia wiedzy z zakresu ich projektowania oraz budowy metodą NATM. Poprzednie nasze wizyty na budowach tuneli (droga S7 i S1) pozwoliły nam poznać tylko tradycyjną metodę górniczą. W ten sposób mogliśmy porównać je ze sobą i zobaczyć inne nowe problemy realizacyjne czy technologiczne.

Po zakończeniu części technicznej tego dnia, zwiedziliśmy dolnośląskie miasteczko Kamienna Góra, po czym udaliśmy się na kolację. Będąc wciąż w inżynierskim gronie nie udało się uniknąć dyskusji na tematy techniczne. Wróciły przemyślenia po wizycie na budowie, pojawiła się wymiana poglądów i doświadczeń między uczestnikami wycieczki, którzy reprezentowali przecież świat nauki, biura projektowe oraz zarządców infrastruktury mostowej. Miłym akcentem kończącym ten intensywny dzień była integrująca rywalizacja w hotelowej kręgielni.

W drugim dniu wyruszyliśmy do naszych południowych sąsiadów, aby zaliczyć spacer po SKY Bridge, czyli po najdłuższym wiszącym moście dla pieszych na świecie. Jest to zupełnie nowa konstrukcja, która została oddana do użytku wiosną tego roku w regionie Dolni Morava. SKY Bridge to wiszące przęsło długości 721 m położone 95 m nad głęboką górską doliną. 

Przejście po podatnym na wiatr pomoście wymagało odrobiny odwagi, ale rekompensowane to było niezwykłymi wrażeniami. A wiatr wcale nie był słaby. Poza tym, po dotarciu na miejsce okazało się, że aura sprawiła nam sporego psikusa. Cała kładka została bowiem spowita gęstą, białą mgłą. Niezrażeni tą sytuacją ruszyliśmy jednak w nieznane. I to naprawdę w nieznane, bo widoczność ograniczona była do zaledwie 20 m. Idąc po pomoście można było odnieść wrażenie, że zmierzamy w otchłań mgły, wcale nie będąc pewnymi, co nas czeka po drugiej stronie. Dużym plusem tej nieprzewidzianej sytuacji był fakt, że udało nam się zrobić wiele magicznych i niepowtarzalnych zdjęć kładki spowitej gęstą mgłą. Wizytę w Czechach zakończyliśmy w miejscowości Jesionik degustując różne specjały kuchni naszych południowych sąsiadów.

Tym samym udało nam się zrealizować cały zaplanowany program naszej dwudniowej wycieczki, która przebiegła w miłej atmosferze i była kolejną okazją do integracji środowiska mostowego. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z naszej wycieczki.

Za pomoc w zorganizowaniu wizyty na budowie szczególne podziękowania należą się kolegom z firmy IVIA S.A.  Za miłe przyjęcie, ciekawe informacje na temat tunelu i oprowadzenie po budowie duże podziękowania dla Wykonawcy firmy PORR S.A. oraz GDDKiA Oddział we Wrocławiu.