WYNIKI 7 EDYCJI KONKURSU FOTO NA NAJŁADNIESZE ZDJĘCIE MOSTU Z WAKACJI
18 października 2023
Śp. Antoni KRATKI nie żyje. Zmarł 29 października 2023 r.
6 listopada 2023
WYNIKI 7 EDYCJI KONKURSU FOTO NA NAJŁADNIESZE ZDJĘCIE MOSTU Z WAKACJI
18 października 2023
Śp. Antoni KRATKI nie żyje. Zmarł 29 października 2023 r.
6 listopada 2023

WYCIECZKA TECHNICZNA NA BUDOWĘ TUNELU W BABICY W CIĄGU DROGI S19 ORAZ NA ZAPORĘ I ELEKTROWNIĘ W SOLINIE

W dniach 13-15 października Oddział Górnośląski Związku Mostowców RP zorganizował dla swoich członków kolejną wycieczkę techniczną, która wpisywała się w założenia Śląskiej Szkoły Mostowej. Ze względu na większą odległość od siedziby Oddziału, był to wyjazd trzydniowy, a wzięło w nim udział około 20 osób. W pierwszym dniu zapoznaliśmy się z budową tunelu w ciągu drogi ekspresowej S19 odc. Rzeszów Płd. – Babica. Natomiast drugi dzień przeznaczyliśmy na zwiedzanie zapory i elektrowni wodnej w Solinie.

Odwiedzany odcinek drogi ekspresowej S19 o długości ponad 10 km leży w korytarzu komunikacyjnym VIA CARPATIA przebiegającym, m.in. przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry i docelowo na południe Europy. Najważniejszym obiektem na tym odcinku jest dwunawowy tunel pod wzgórzem o nazwie Grochowiczna. Nie tylko z tego powodu jest to jedna z najciekawszych i najtrudniejszych technologicznie budów infrastrukturalnych w Polsce. Powstanie tu również sześć estakad, dwa wiadukty, bezkolizyjny przejazd w ciągu drogi krajowej nr 19 oraz przejazd pod trasą S19, a także trzy przejścia dla zwierząt. Inwestorem jest GDDKiA, generalnym wykonawcą firma Mostostal Warszawa S.A., a funkcję projektanta pełni firma Promost Sp. z o.o. 

Zaczęło się oczywiście od obowiązkowego szkolenie BHP, które musieli przejść wszyscy uczestnicy wycieczki, aby móc bezpiecznie wejść na teren budowy. W ramach części seminaryjnej kierownik budowy Artur Salachna omówił rozwiązanie projektowe tunelu i przedstawił wyzwania oraz problemy związane z projektowaniem i przygotowaniem tej inwestycji.

Tunel będzie budowany przez maszynę TBM (tunnel boring machine), która będzie drążyć w skomplikowanych i złożonych warunkach gruntowo-wodnych fliszu karpackiego. Średnica tarczy TBM wynosi 15,2 m, a szerokość użytkowa naw tunelu po 12,4 m. Różnicę będzie stanowić grubość obudowy przeprawy. Tunel będzie miał około 2100 metrów długości. Składać się będzie m.in. z dwóch jednokierunkowych naw, które będą połączone 12 przejściami awaryjnymi. Będzie tam także jeden przejazd awaryjny. Maksymalna głębokość prowadzonych prac to ponad 70 metrów.

Samo drążenie tunelu jeszcze się nie zaczęło, gdyż akurat w ostatnich tygodniach pojawiły się nieprzewidziane okoliczności. Otóż podczas pompowania wody ze studni zlokalizowanych na całym śladzie tunelu, w celu obniżenia poziomu wody gruntowej, odkryto ulatnianie się gazu. Badania wykazały, że jest to metan. Spowodowało to konieczność przeprowadzenia dodatkowych badań i przesunięcie terminu uruchomienia całej maszyny. Mimo tego, mieliśmy możliwość zobaczenia gotowego urządzenia wraz główną tarczą, która stoi gotowa do pracy przy południowym portalu. Przedstawiciele wykonawcy szczegółowo opowiadali o poszczególnych elementach tego ogromnego urządzenia i wykorzystywanej technologii. Po zapoznaniu się z maszyną TBM o wdzięcznej nazwie Karpatka, udaliśmy się do położonej opodal, nowoczesnej wytwórni prefabrykowanych tubingów, które mają stanowić elementy obudowy. Na placu obok hali zobaczyliśmy setki zmagazynowanych, już wykonanych prefabrykatów, a wewnątrz mogliśmy zapoznać się z w pełni zautomatyzowaną linią produkcyjną łukowych betonowych segmentów, które potem będą transportowane wozidłami na zaplecze maszyny TBM.

Po zakończeniu części technicznej tego dnia ruszyliśmy w kierunku Soliny, bo tam mieliśmy zaplanowany nocleg. Po drodze zatrzymaliśmy się jeszcze w sanockim skansenie, gdzie zwiedzaliśmy drewniane zabudowania tamtejszego Muzeum Budownictwa Ludowego. 

Drugi dzień wycieczki obfitował w wiele ciekawych atrakcji, do których należy zaliczyć Elektrownię wodną w Solinie, Browar Ursa Maior, drezyny rowerowe w Uhercach Mineralnych oraz przejazd kolejką gondolową nad zaporą w Solinie.

Dzień rozpoczęliśmy od zwiedzenia Elektrowni Solina, która wraz z Elektrownią Myczkowce stanowią tzw. zespół elektrowni wodnych na Sanie. Budowa zapory i elektrowni były realizowane w latach 1961 – 1968. Elektrownia Wodna Solina, to elektrownia szczytowo – pompowa z czterema turbozespołami typu Francisa, o mocy zainstalowanej 200 MW po modernizacji przeprowadzonej w latach 2000-2003. Konstrukcję tamy oparto o dwa szczyty – Plasza i Jawor, co sprawiło, że jest ona stabilna no i oczywiście dużo bardziej atrakcyjnie położona niż np. Myczkowce.

Najpierw zobaczyliśmy ciekawy film pokazujący historię budowy zapory i elektrowni. Ale na pewno największą atrakcją było zwiedzenie wnętrza elektrowni. Oprowadzał nas po niej przewodnik, który nie tylko opowiedział nam o wewnętrznej strukturze i zasadach działania, ale również odpowiedział wyczerpująco na wszystkie nasze inżynierskie pytania. 

Po tej interesującej z inżynierskiego punktu widzenia wizycie w elektrowni, pojechaliśmy do miejscowości Uherce Mineralne. Pierwszą tamtejszą atrakcją było dowiedzenie lokalnego browaru bieszczadzkiego URSA MAIOR. Jest to niezależny bieszczadzki mikrobrowar, z regionalnym centrum sztuki, kreatywności i designu. Miłośnicy tego złocistego trunku mogli zdegustować wiele gatunków rzemieślniczych piw warzonych z sercem wedle autorskich, niepodrabianych receptur. Na zakończenie wizyty w browarze uczestnicy wycieczki przeprowadzili wewnętrzny sondaż, na podstawie którego sporządzono ranking degustowanych piw. A w przy browarnianym sklepie można było kupić różne ciekawe pamiątki związane z regionem.

Po wizycie w browarze udaliśmy się na największą atrakcję tego dnia, czyli drezyny rowerowe.  Jest to wyjątkowo ciekawa propozycja dla osób lubiących aktywny wypoczynek. Można sprawdzić swoją kondycję na trasie Uherce Mineralne – Olszanica – Uherce Mineralne o długości 8,5 km lub na nieco dłuższej 12 kilometrowej trasie pomiędzy miejscowościami Uherce Mineralne i Stefkowa. Drezyny rowerowe sprawiły wielką frajdę wszystkim uczestnikom wycieczki i zostały uznane za najlepszą atrakcję słonecznego sobotniego popołudnia.

Zwieńczeniem tego intensywnego dnia był przejazd kolejką gondolową nad zaporą w Solinie. Z gondoli, jak i ze stacji końcowej można podziwiać zaporę, elektrownię wodną oraz panoramę Soliny. W niedzielę po śniadaniu wyruszyliśmy w kierunku Katowic, aby spełnić nasz obywatelski obowiązek i wziąć udział w wyborach.

W trakcie wycieczki, z inicjatywy kol. Rafała Wojaka odbyła się również zbiórka pieniędzy dla chorej Lenki Kuźmińskiej z Leśnej na żywiecczyźnie. Dzięki wsparciu mostowców udało się zebrać 400 zł. W imieniu Lenki wszystkim darczyńcom serdecznie dziękujemy.

Podsumowując, można powiedzieć, że udało nam się zrealizować cały zaplanowany program naszej trzydniowej wycieczki, która przebiegła w miłej atmosferze i była kolejną okazją do integracji środowiska mostowego. Zapraszamy do obejrzenia galerii zdjęć z naszej wycieczki.