Spotkanie techniczne – DTŚ i tunel w Gliwicach – 11 marca
28 lutego 2016Zebranie sprawozdawczo-wyborcze 11.02.2016
22 marca 201611 marca, a więc na tydzień przed oficjalnym otwarciem drugiego gliwickiego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej odbyło się seminarium techniczne poświęcone tej inwestycji. Na spotkaniu zainicjowanym przez Górnośląski Oddział Związku Mostowców RP pojawiło się ponad 100 osób. Wśród nich przedstawiciele projektanta, wykonawcy i nadzoru, reprezentanci stowarzyszeń zawodowych, pracownicy firm projektowych i wykonawczych oraz członkowie koła naukowego Politechniki Śląskiej. Tak duże zainteresowanie świadczy o tym jak ważna jest to inwestycja.
– Wielki moment dla Gliwic i całej metropolii, wydarzenie można powiedzieć historyczne – mówił obecny na spotkaniu Andrzej Karasiński, sekretarz miasta. – O jego wielkości oprócz czasu trwania inwestycji świadczy również jej koszt – dwa gliwickie odcinki kosztowały w sumie 1 miliard 250 milionów złotych, ta liczba daje wyobrażenie o tym jak duże jest to przedsięwzięcie. Ta droga zmieni miasto, na terenie Gliwic jest 11 węzłów drogowych i po kilku miesiącach mieszkańcy i osoby przejeżdżające przez miasto nauczą się korzystać z DTŚ-ki co istotnie powinno zmienić sytuację w całym mieście. Droga, która pozwoli uporządkować ruch w mieście i naprawdę ułatwi dojazd do bardzo wielu ważnych miejsc. – dodał sekretarz.
Uczestnicy mieli okazję zobaczyć tunel przebiegający pod centrum Gliwic. W rolę przewodników wcielili się pracownicy firmy PORR Polska Infrastructure S.A., która budowała nie tylko tunel, ale i większość obiektów mostowych. Wszystkie urządzenia techniczne wyposażenia tunelu pokazał i omówił Alfred Wicher z DTŚ. Uczestnicy przeszli przez cały tunel a następnie udali się do centrum zarządzania tunelem znajdującego się w gliwickim Zarządzie Dróg Miejskich. Tam zapoznali się z pracą inżynierów i najnowocześniejszym w kraju sprzętem służącym do zarządzania ruchem drogowym w mieście. – Centrum zarządza wszystkimi instalacjami znajdującymi się w tunelu, czyli od oświetlenia przez przepompownie, wentylatory, łączność, generalnie wszystkie systemy znajdujące się w tunelu są zarządzane z tego miejsca. – tłumaczył Bartłomiej Michalik z ZDM. – System dostarcza informacji o przepływie pojazdów i ich prędkości, możemy też stąd wysyłać informacje na znaki zmiennej treści, informując kierowców na bieżąco o zatorach czy zamknięciu tunelu a także o alternatywnych drogach przejazdu. To wszystko są informacje, które pozwalają upłynnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo. – dodał Michalik.
Dalsza część spotkania miała już charakter seminaryjny. Uczestnicy wrócili do hotelu Silvia Gold, gdzie w sali konferencyjnej przywitali ich Marek Salamak, przewodniczący Oddziału Górnośląskiego ZMRP oraz Dziekan Wydziału Budownictwa Politechniki Śląskiej prof. Jan Ślusarek. Tam też wygłoszono referaty, w których szczegółowo omówiono całą inwestycję oraz wszystko to, co uczestnicy mogli wcześniej zobaczyć w tunelu lub w centrum sterowania. – W ramach kontraktu wykonano szereg obiektów inżynierskich: kładka technologiczna, trzy kładki dla pieszych, osiem mostów lub wiaduktów oraz dwa duże obiekty czyli tunel o długości 493 metrów oraz estakada nad Kłodnicą o długości 552 metry. Odcinek ma powiązanie z układem dróg istniejących w mieście poprzez 7 węzłów i 4 skrzyżowania – opowiadał Maciej Tomczak, inżynier kontraktu. Radosław Lorens z firmy MOSTY KATOWICE, pełniący nadzór autorski opowiedział o problemach technicznych i projektowych, które musiały być rozwiązane w czasie prac projektowych. Wynikały one głównie z lokalizacji w bardzo zurbanizowanym i zabytkowym terenie. – Jako osoba pełniąca nadzór uczestniczyłem przy całym procesie budowy. Było to duże wyzwanie zarówno projektowe jak i inwestycyjne dlatego, że DTŚ przebiega przez centrum Gliwic. Pracowaliśmy na żywym organizmie, gdzie należało przebudować wiele infrastruktury technicznej, tj. kanalizację sanitarną, deszczową, telekomunikacyjną. Dorota Krukiewicz oraz Grzegorz Waniek z PORR Polska Infrastructure S.A. przedstawili informacje głównie o technologii budowy tunelu. Zaprezentowano kolejne etapy wykonywania tego najtrudniejszego elementu trasy. Począwszy od ścian szczelinowych i betonowania stropu, przez roboty ziemne i wydobycie urobku z tunelu, aż do prac wykończeniowych. Alfred Wicher, inspektor nadzoru przedstawił wszystkie systemy wyposażenia tunelu, przybliżał wszystkie trudne zagadnienia związane z wentylacją, odwodnieniem, systemami bezpieczeństwa i sterowania, ochroną przeciwpożarową. Uczestnicy seminarium mogli zobaczyć jak wzajemnie te systemy są ze sobą powiązane.
Duża frekwencja, tematyka spotkania i właściwy przekaz informacyjny sprawiły, że spotkanie można zaliczyć do naprawdę udanych. Zachęcamy do zapoznania się z artykułem na temat spotkanie w gliwickiej gazecie Tydzień w Gliwicach – kliknij tutaj